Україна понад усе

 

УКРАЇНА ПОНАД УСЕ 

Базовий компонент дошкільної освіти 

(Державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція. 

Затверджено наказом МОН України від 12.01.2021 року №33

Соціально-громадянська компетентність — це здатність до прояву особистісних якостей, соціальних почуттів, любові до Батьківщини; готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються у дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на покращення спільного життя.

Результат сформованості соціально-громадянської компетентності засвідчує ціннісне ставлення дитини до себе, своїх прав i прав інших, наявність уявлень про правила i способи міжособистісної взаємодії з членами сім'ї, родини, іншими людьми та вмінь дотримуватись цих правил в соціально-громадянському просторі, а також ціннісне ставлення та повагу до культурних надбань українського народу, представників різних національностей i культур.

Емоційно-ціннісне ставлення: демонструє інтерес до загалънолюдських цінностей (здоров'я, сім'я, повага i любов до батьків, роду, держави, Батьківщини, дружба, мир, доброта тощо), громадянських цінностей (обов'язки перед іншими людьми, повага прав, честі та гідності інших людей), цінностей спілкування, діяльності. Проявляє особистісні якості (самостійність, відповідальність, працелюбність, лідерство, людяність, спостережливість, справедливість, ініціативність, активність, креативність та інші) у взаємодії з іншими людьми. Виявляє зацікавленість до спілкування із знайомими дорослими, однолітками, молодшими та старшими за себе дітьми; проявляє обачливість до незнайомих людей. Демонструє інтерес до національних культурних цінностей свого народу та інших культур. Виявляє зацікавленість культурою українського народу, його історичним минулим, мовою, звичаями, традиціями. Емоційно реагуе на власну участь та участь інших у різних видах діяльності: вміє співпереживати та співчувати, оптимістично ставитися до труднощів та визначати шляхи ïx подолання. Виявляє почуття власної гідності як представника українського народу та громадянина; демонструє дружнє та неупереджене ставлення до дітей з особливими освітніми потребами. Демонструє відповідальність за свої вчинки.

Сформованість знань: має уявлення про місце кожної людини в соціальному середовищі; уявлення про себе як члена громади, суспільства; уявлення про свою сім'ю, родину, рід, рідну домівку, заклад дошкільної освіти, Батьківщину; знає i розповідає про державні та національні символи України, звичаї, традиції сім'ї та українського народу. Усвідомлюе свою роль (у сім'ї, групі однолітків, місцевій громаді). Знає, що прізвище вказує на належність дитини до свого роду, родини, а ім'я — на ïï індивідуальність та неповторність, знає про окремі традиції i звичаї попередніх поколінь. Усвідомлює необхідність дотримання соціальних норм моралі й виявляє повагу до прав i свобод людини. Розуміє переваги розв'язання конфліктів, суперечок мирним шляхом. Демонструє відкритість до спілкування та взаємодії з представниками різних національностей i культур.

Навички: ідентифікує себе та діє відповідно до соціальної ролі: донька / син, брат / сестра, онука / онук, друг / подруга тощо; демонструє елементарні навички емоційної саморегуляції, виражає почуття за допомогою слів, міміки, жестів; пояснює причину своїх емоцій, усвідомлює те, що інші люди переживають різні емоційні стани, їм буває радісно, боляче, образливо тощо. Звертається по допомогу до однолітків та знайомих та/або надає ïï, вміє отримувати задоволення від надання допомоги іншим. Дотримується соціальних правил та норм поведінки, домовленостей у щоденній життєдіяльності; бере участь у визначенні та прийнятті правил співжиття в родині, групі закладу дошкільної освіти, колі друзів. Уміє порозумітися, домовитись з іншими в конфліктних ситуаціях, вживає у спілкуванні з дорослими й однолітками ввічливі слова. Пропонує ідеї для гри, долучається до різних видів діяльності, бере участь у прийнятті рішень щодо особистих питань та життя колективу. На рівні можливостей дошкільного віку визнає цінності демократії (готовність брати на себе відповідальність, вміння висловлювати власну думку та приймати думку іншого, вміння розв'язувати конфлікти шляхом діалогу; вміння слухати й спостерігати)

Участь батьків

Підтримка батьками процесу формування соціально-громадянської компетентності може відбуватися шляхом:

  • реалізації в родині принципів демократії, що грунтуються на повазі до особистості дитини та ïï прав;
  • створення умов для вибудовування міжособистісної, продуктивної i толерантної дитячо-батьківської взаємодії;
  • розмов про права дитини, моделювання відповідної поведінки та висловлювання особистих поглядів i думок задля набуття соціального досвіду;
  • залучення дитини відповідно до ïï вікових можливостей до участі в житті сім'ї / родини, закладу дошкільної освіти, громади в різних формах дозвілля, спільних подорожей, прогулянок тощо;
  • залучення дитини до спостереження за об'єктами соціального довкілля у повсякденному житті та у процесі ігор, прогулянок, екскурсій, дозвілля, соціальних i благодійних акцій, проєктів тощо;
  • розповідання дитині про важливі події в житті сім'ї / родини, міста, громади;
  • обговорення різних прикладів i моделей поведінки, зокрема з власного досвіду про взаємини з іншими людьми, про повсякденну діяльність та значущі події, у яких доведеться брати участь дитині;
  • заохочення дитини до спілкування й участі в спільних справах, наприклад, пошук інформації, відповідей на запитання, врахування дитячих інтересів та побажань у плануванні родинного дозвілля; надання дитині права вибору способів діяльності, дій, висловлювання власної думки тощо;
  • моделювання життєвих ситуацій для формування готовності дитини до посильної участі в демократичних процесах, що відбуваються у дитячих осередках, громаді.

 

Виставка "Великодній дивосвіт"

https://drive.google.com/file/d/1INGdFbXGwZocUC9fE8DWJmw-6ojVL3BR/view?usp=share_link   

 

"Зустрічаємо Великдень"  .  Група "Маки"

"https://drive.google.com/file/d/1DSOxmlow7crA5mmxKFsOjJd6GS-WI-x4/view?usp=share_link 

 

Етнографічна  розвага у старшій логопедичній групі "Дзвіночки" "Весно, весно, що ти нам принесла!"

 Відео розваги https://drive.google.com/file/d/1wDVONwgXpn30lYgySA6LDFwm-WGJwdPV/view?usp=share_link

 

Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову. Ліна Костенко

 21.02.2024 року на базі нашого ЗДО був проведений мастермайнд до Міжнародного дня рідної мови. Тема заходу: «Сучасні проблеми розвитку мови та мовлення дітей. Що потрібно знати сучасному логопеду?».

Модератор зустрічі - Шамрай Алла Іванівна, консультант КУ ЦПРПП.   До участі у заході були запрошені вчителі-логопеди, вчителі-дефектологи закладів дошкільної освіти міста та педагоги ЗДО №8 "Барвінок". До онлайн-трансляції в Google Meet приєдналися: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Вінницького державного педагогічного університету Савчук Зоряна Степанівна, доцент кафедри дошкільної освіти Маріупольського державного університету Поповська Оксана Анатоліївна та 22 студенти, здобувачі ступеня вищої освіти бакалавр денної та заочної форми навчання Вінницького ДПУ. Спікери - вчитель-логопед ЗДО №8 "Барвінок" Веселовська М. С., вихователь логопедичної групи ЗДО №8 "Барвінок" Орлик Ольга Василівна. В рамках заходу вчитель-логопед ЗДО №5 Токарчук Л. М. провела мастер-клас "Дихальна гімнастика".

MasterMind пройшов у теплій , доброзичливій атмосфері. Під час такої зустрічі кожен учасник мав можливість висловитись, обговорити з колегами та однодумцями актуальні питання та виклики, отримати практичні поради та дієву підтримку від колег, а також поділитися власним досвідом та ідеями з іншими учасниками.

 

 

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА З ПИТАНЬ НАЦІОНАЛЬНО - ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Закони України

Закон України від 6.03. 2003N602-IV«Про Державний Гімн України»;

Закон України від 9.04. 2015 № 315-VIII«Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років»

ЗАКОН УКРАЇНИ від 09.04.2015 «Про правовий статус та вшанування пам'яті борців за незалежність України у XX столітті»

ЗАКОН УКРАЇНИ від 01.01.2020 «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»

Укази Президента України

УказПрезидента України від 18 травня 2019 року № 286/2019 Про Стратегію національно-патріотичного виховання;

Указ Президента України від 7 вересня 2021 року № 487/2021Про Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки

Указ Президента України від12.06.2015 року№ 334/2015«Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді»;

Указ Президента України від 13.11.2014 № 872 «Про День Гідності та Свободи»;

Указ Президента України від 13.11.2014 № 871 «Про День Соборності України»;

Указ Президента України від 14.10.2014 № 806 «Про День захисника України»;

Указ Президента України від 24.08.2014 № 744 «Про невідкладні заходи щодо захисту України та зміцнення її обороноздатності»;

Указ Президента України від 25.10 2002 № 948 «Про Концепцію допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді».

Указ Президента України від 12.11.2009 №923/2009 «Про деякі заходи щодо відзначення видатних подій національної воєнної історії»

Указ Президента України №69/2015 від 11.02.2015 «Про вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам'яті Героїв небесної Сотні»

Постанови, Розпорядження, Доручення Кабінету Міністрів України

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.09.2009 №1494 «Про затвердження Плану заходів щодо підвищення рівня патріотичного виховання учнівської та студентської молоді шляхом проведення на постійній основі тематичних екскурсій з відвідуванням об'єктів культурної спадщини»;

Постанова Верховної Ради Українивід 28.01.1992 № 2067-ХІІ «Про Державний прапор України»;

Постанова Верховної Рада Українивід19.02.1992 № 2137-XII«Про Державний герб України».

Постанова Кабінету міністрів України від 16.05.2013 №261-VІІ «Про відзначення подвигу героїв бою під Крутами»

Накази МОНУ

НАКАЗ МОНУ від 06.06.2022 № 527Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2015 № 768 «Про національно – патріотичне виховання в системі освіти»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 27.10.2014 № 1232 «Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.09.2000№439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України».

Листи МОНУ

Лист Міністерства освіти і науки України від5.09.2015 № /9-455 «Щодо заходів з відзначення Дня захисника України»;

ЛистМіністерства освіти і науки України від 23.04.2015 №1/9-211«Про відзначення Дня пам'яті та примиренняі Дня Перемоги над нацизмом у Європі»;

Лист Міністерства освіти і науки України від 17.02.2015 № 1/9-78 «Про організацію Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») в навчальних закладах»;

ЛистМіністерства освіти і науки України від 10 серпня 2022 року № 1/9105-22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022-2023 навчальному році».

Лист МОН № 1/9-561 від 20.10.16 року «Щодо організації роботи дошкільних навчальних закладів по ознайомленню дітей із народними традиціями, святами та обрядами»

Інтернет-ресурси з питань патріотичного виховання

Український інститут національної пам'яті https://uinp.gov.ua/ 

Український науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи https://naps.gov.ua/ua/ 

Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка uisr.org.ua

Рада Європи (посібник "Демократичне управління школою) https://www.coe.int/t/dg4/education/edc/Resources/EDCPACK_EN.asp

Пластовий портал plast.org.ua

Історична правда istpravda.com.ua

Пам'ятаємо загиблих memorybook.org.ua

Центр досліджень визвольного руху cdvr.org.ua

Ютуб канал  Імені Т. Г. Шевченка  !!!   

https://www.youtube.com/channel/UC1Q2MLy0DEswY-1ZheTcYig 

Український інститут національної пам'яті «Вистояли - переможемо!» Інформаційні матеріали до річниці повномасштабного вторгнення РФ в Україну

 https://drive.google.com/file/d/1Ama6dySCIrZzrq62OLgICiycHX8pj5Ti/view?usp=share_link 

 

Український інститут національної пам'яті Інформаційні матеріали до Дня Соборності України–2023 та 105-ої річниці проголошення незалежності Української Народної Республіки

https://drive.google.com/file/d/1bkN4GuqDx1QoRxoP-mo2eR1uFpndY_Vg/view?usp=sharing  

 

 

Методичні рекомендації щодо патріотичного виховання дітей дошкільного віку.

Для підвищення якості дошкільної освіти, забезпечення її сталого інноваційного розвитку педагогічні колективи дошкільних навчальних закладів мають спрямовувати свою діяльність на формування різнобічно розвиненої, духовно багатої, оптимістично та патріотично налаштованої особистості, починаючи з перших років життя дитини і завершуючи її вступом до школи. Серед інших, пріоритетним напрямом освітньої роботи є патріотичне виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку.

Патріотичні почуття дітей дошкільного віку засновуються на інтересі до найближчого соціального, природного і культурного оточення (сім'ї, батьківського дому, рідного міста, села, країни, традицій та звичаїв свого народу).

Позитивне ставлення до світу закладається на основі виховання любові та поваги до найрідніших людей (мами, тата, бабусь, дідусів, братів, сестер), усвідомлення тісного взаємозв'язку між поколіннями.

Патріотичне виховання передбачає також ознайомлення дітей дошкільного віку з природою рідного краю. При цьому акцент вихователі ЗДО роблять на красі, розмаїтті, багатстві та особливостях природного довкілля нашої країни, виховуючи любов до нього. Дошкільникам дають уявлення про різні типи природних ландшафтів України (гори, луки, степи, ліси, водойми тощо), її специфічний рослинний і тваринний світ, визначні природні об'єкти (найбільші річки, озера, найвищі гори, природні заповідники), характерні для певної місцевості кліматичні умови тощо.

Гартування маленького патріота передбачає роботу з формування уявлень про назви рідного міста або села, найближчих вулиць, площ, столиці нашої Батьківщини, про її визначні місця. Також дітей дошкільного віку ознайомлюють із державною символікою України (прапор, герб, гімн). Цікавою і корисною для них є інформація про людей, які прославили нашу країну (художників, композиторів, письменників, винахідників, учених, мандрівників, філософів, лікарів, спортсменів) та характерні риси українського народу взагалі (миролюбність, доброзичливість, гостинність, працелюбність, творчість, мудрість тощо).

Ще одним важливим напрямом патріотичного виховання є прилучення дітей до народознавства — вивчення культури, звичаїв рідного народу шляхом ознайомлення з характерними ознаками побуту українців (житло, одяг, предмети побуту, народна іграшка), народних ремесел (гончарство, вишивка, килимарство, лозоплетіння тощо), символів (верба і калина, вінок, рушник).

У формуванні патріотично налаштованої особистості вагомою є роль народних традицій та обрядів: вони привертають увагу дошкільників до цінностей предків, створюють позитивний настрій, розкривають основи правомірної поведінки, навчають проявляти толерантність щодо всього живого. В процесі ознайомлення з традиціями і звичаями емоційний досвід дітей збагачується новими враженнями, розширюється коло їхніх знань про довкілля, зокрема про близьких людей та свою малу Батьківщину. Залучення дітей до підготовки і відзначення свят народного календаря пробуджує в них любов до рідної землі, повагу до людей праці, інтерес до історії своєї країни. 

З інтернет джерел.

 

Методичні рекомендації щодо оформлення національних куточків у групах ЗДО

Національний куточок у групі має бути розташований у світлому, зруч­ному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів. Експозиція національного куточка в групі не повинна бути перенавантаженою та застиглою, вона має змінюватися, поповнюватися. Важливим критерієм національного куточка є його естетичне оформлення.

Крім предметів, виробів національного мистецтва, що подані в пам'ятках нижче, в експозицію можна включати вироби, які виготовляли та використо­вували в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весня­ного, літнього). Наприклад:

• осінній цикл: свято врожаю - кошик із фруктами, овочами;

• зимовий цикл: Різдвяні свята - "зірка" з дерев'яної обичайки (обід сита, решета, бубна тощо) і тоненьких дощечок - семи шалівок, декорова­на кольоровим папером, стрічками; на стіл кладуть сіно, зерно, сніп-дідух (пропоновані рекомендації визначені у матеріалах А. Богуш).

• весняний цикл "Свято першого жайворонка" - фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів; "Вербна неділя" - вербові гілочки, прикрашені квітами, стрічками тощо.

У національному куточку можна ставити букет з квітами (мак, чорнобривці, ромашки, барвінок, півонія, жоржина, ковила тощо).

Зміни в експозиції національного куточка можуть бути пов'язані із пізнавальною темою тижня з народознавства.

Наприклад:

Тема "Українська хата" - макет української хати; "Птахи-символи" — лелека-іграшка; "Криниця - оберіг українського народу" - макет криниці.

"Український віночок", "Український одяг" - зразки віночків зі стрічками. Важливо зазначити, що віночки дівчата зберігали у скрині, не носили їх щодня, а вдягали на свята, тому бажано, щоб і в куточку його ви­кладали або вивішували лише у святкові дні, а також протягом тематичного тижня ознайомлення дітей з національним одягом.

Також предмети експозиції можуть змінюватися залежно від те­матики занять з образотворчого мистецтва.

У старшій групі доцільно виділяти регіональні особливості народного одягу, мистецтва, знайомити з народними умільцями свого регіону.

Педагогам треба чітко розуміти, які посібники, матеріали зберігаються у шафах вихователя, який дидактичний матеріал необхідний для проведення занять, бесід тощо, а які вироби та посібники є експонатами національного куточка.

Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то на це обов'язково треба звертати увагу дітей.

Вихователеві необхідно обговорити ці зміни з дітьми, пояснити, з чим вони пов'язані, детальніше розглянути нові предмети тощо. Такі спостережен­ня та бесіди щодо змін в експозиції обов'язково плануються вихователем заздалегідь і фіксуються у перспективному та прописуються в календарному планах.

З інтернет джерел.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар